5 wskazówek przy objawach refluksu*

  • 1

    Spożywaj posiłki mniejsze, ale częściej i nie jedz przed położeniem się do łóżka – ostatni posiłek zjedz najpóźniej 3 godziny przed snem.

    Jest to niezmiernie ważne! Ograniczenie wielkości poszczególnych posiłków powoduje, że są one łatwiej i szybciej trawione, a ryzyko zarzucanie treści żołądkowej do światła przełyku znacząco spada. Podobny wpływ będzie miało wprowadzenie zdrowego nawyku niejedzenia na 3 godziny przed snem. Pozioma pozycja ciała sprzyja bowiem cofaniu się zawartości żołądka. Kładąc się spać w momencie, gdy jest on już „pusty”, unikamy takiego problemu 1.

  • 2

    Jeśli masz nadwagę, postaraj się zmniejszyć masę ciała poprzez dietę niskokaloryczną, ogranicz też spożycie tłuszczy (więcej o odżywianiu w zakładce dieta).

    Nadwaga oraz otyłość, poprzez zmianę uwarunkowań anatomicznych w obrębie jamy brzusznej, przyczyniają się do wzrostu ciśnienia wewnątrz żołądka. Ponadto wywołują zmiany w położenia dolnego zwieracza przełyku (LES). Skutkuje to nasilaniem objawów refluksu. Dlatego w przypadku otyłych osób cierpiących na tę dolegliwość, rekomendowane jest zrzucenie „nadprogramowych” kilogramów i wprowadzenie diety ograniczającej spożycie tłuszczów. Te ostatnie nie dość, że ciężkostrawne, opóźniają opróżnianie żołądka, w przeciwieństwie do niskokalorycznych potraw, które są znacznie szybciej trawione.

  • 3

    Wypróbuj spanie na łóżku z wezgłowiem uniesionym o kilkanaście centymetrów do góry.

    Osobom cierpiącym z powodu zgagi, zwłaszcza w nocy, rekomenduje się spanie z wezgłowiem uniesionym nawet o 20 cm. Choć początkowo, ze względu na wygodę snu, dla niektórych może być to trudne do zaakceptowania, jest to zalecenie jak najbardziej uzasadnione. Uniesiona pozycja wpływa na szybsze oczyszczanie się żołądka z kwaśnej treści i zapobiega jej ewentualnemu cofaniu się w trakcie nocnego odpoczynku. Badania wykazały, że wśród pacjentów śpiących na uniesionym wezgłowiu, liczba epizodów refluksu i odczuwania przykrych dolegliwości (kwaśne odbijanie, zgaga, uczucie pieczenia w przełyku) ulega zmniejszeniu również w ciągu dnia2.

  • 4

    Unikaj prac w pochyleniu oraz ciasnych ubrań i pasków.

    Pochyła pozycja ciała, a także zbyt ciasne ubrania, okalające w szczególności okolice śródbrzusza, mogą powodować ucisk na żołądek. To z kolei wpływa na wzmożone cofanie się jego zawartości do przełyku, kwaśne odbijanie i występowanie uczucia zgagi. Zaleca się więc noszenie niezbyt przyległej i niekrępującej swobodnych ruchów odzieży oraz unikanie gwałtownych zmian pozycji ciała. Niekiedy też warto ograniczyć wysiłkową aktywność fizyczną na rzecz lżejszych sportów, które nie wymagają nagłych ruchów, np. skłonów. Jak wynika z przeprowadzonych badań, intensywne sporty sprzyjają występowaniu objawów refluksu 2,3.

  • 5

    Wyeliminuj używki, zwłaszcza picie wina, innego alkoholu, kawy i palenie tytoniu.

    Udowodniono, że alkohol spożywany w większych ilościach obniża napięcie dolnego zwieracza przełyku. Dodatkowo silnie pobudza produkcję kwasu żołądkowego. To właśnie po napiciu się np. wina lub whisky, osoby cierpiące na chorobę refluksową, najczęściej borykają się ze zgagą. Co ciekawe spożywanie alkoholu może być przyczyną pieczenia w przełyku także u osób zdrowych! Podobnie rzecz się ma z kawą czy mocną herbatą – obie stymulują produkcję kwasu solnego. Warto więc, poza alkoholem, wyeliminować je z codziennej diety lub chociaż ograniczyć ich spożycie na rzecz np. herbat ziołowych. Jeśli zaś chodzi o tytoń, to nie jest tajemnicą, że palenie papierosów zwiększa ilość epizodów refluksu, a także wydłuża eliminację z przełyku zalegającej, kwaśnej treści. Wykluczenie tytoniu to podstawa walki z tą chorobą 2,4.

* Dr Anna Pietrzak

Taka pani