Sprawdź, jakie produkty są wskazane, a jakie niewskazane przy problemach z refluksem

 

Niewłaściwie dobrana dieta może nasilać objawy zgagi. Choć nie ma mocnych dowodów naukowych, które potwierdzałyby tę hipotezę, pacjenci stosujący dietę refluksową zwykle odczuwają znaczącą poprawę. Zatem co jeść, by uniknąć zgagi? Odpowiedź na to pytanie odnajdziesz w poniższym tekście.

Zgaga a dieta – ważna zależność

Najbardziej dokuczliwym objawem refluksu jest uczucie pieczenia w przełyku. Jeśli cierpisz na tę dolegliwość, zapewne nie raz zdarzyło się cię zauważyć, że istnieją produkty, które powodują zgagę. Nie ma tu oczywiście reguły. To, co jednemu szkodzi, u drugiego może nie wpływać na występowanie przykrych dolegliwości. Wyodrębniono jednak szereg dietetycznych reguł wskazujących czego nie jeść, aby uniknąć zgagi.
Warto również dowiedzieć się, jakie są przyczyny zgagi, a także gdzie można kupić odpowiednie leki, aby móc skutecznie ją wyeliminować.

Refluks – jakie pieczywo?

Zastanawiając się co jeść przy refluksie, rzadko kiedy rozważamy pieczywo jako pokarm wywołujący zgagę. Okazuje się jednak, że warto skupić się i na nim! W diecie refluksowej zaleca się jasne, drobnoziarniste pieczywo, także typu graham. Ciemne, pełnoziarniste pieczywo niestety może powodować zgagę, choć nie jest to regułą.

Zgaga po mleku?

Mleko i zgaga to temat budzący sporo „kontrowersji”. Z jednej strony spożycie mleka rekomendowane jest jako doraźny, szybki sposób na złagodzenie uczucia pieczenia w przełyku. Mleko bowiem neutralizuje kwas solny, a metoda ta znana jest od pokoleń. Z drugiej zaś, refluks po nabiale to częste zjawisko. Jeśli więc zauważymy taką zależność, powinniśmy jednak unikać mleka, a bardzo często także innych produktów nabiałowych. Zgaga po jogurcie czy śmietanie jest wyraźnym tego sygnałem! Gdy jednak nie obserwujemy problemu po spożyciu produktów mlecznych, śmiało możemy sięgać np. po kefiry.

Tłuszcze – tak, ale w ograniczonych ilościach

Tłuszcze są niezbędne w każdej diecie, ale wysokotłuszczowe potrawy niestety dłużej zalegają w żołądku. Organizm potrzebuje więcej czasu, aby je przetworzyć. Dlatego też w diecie refluksowej skłaniamy się raczej ku olejom roślinnym i margarynie.

Jaja – w jakiej formie?

Odpowiedź brzmi – gotowane na miękko lub w formie jajecznicy sporządzanej na parze. Jajka podawane na twardo są znacznie bardziej ciężkostrawne.

Mięso i ryby– jeść czy nie?

Nie ma wskazań do całkowitej eliminacji mięsa z diety, choć jak wiadomo działa ono zakwaszająco na organizm. Warto jednak wybierać raczej chude wędliny i mięsa: wołowinę, cielęcinę, drób. Jeśli zaś chodzi o ryby to również raczej te mało tłuste – dorsz, lin, okoń, leszcz.

Które warzywa wybierać?

Zdecydowanie te gotowane, np. młode warzywa korzenne: marchew, buraki, pietruszkę. Bez obaw można włączać do jadłospisu także szpinak i dynię. Dobrą formą podawania wymienionych warzyw przy chorobie refluksowej są zupy. Z kolei dość częstym przypadkiem jest zgaga po pomidorach i świeżych ogórkach. W przypadku ich spożywania warto zachować ostrożność, podobnie jak w przypadku spożywania kapusty, cebuli czy czosnku.

Jakie owoce można jeść przy refluksie?

W tym względzie nie ma większych ograniczeń, poza owocami cytrusowym. W szczególności chodzi tu o pomarańcze, cytryny i grejpfruty. Zawarte w nich kwasy podnoszą pH treści żołądka i mogą zwiększać produkcję kwasu solnego. W okresach nasilenia choroby warto spożywać owoce w formie przetartej.

Co pić przy zgadze?

Najlepiej jak najwięcej wody, ale wyłącznie niegazowanej, bogatej w sole wapniowe. Picie wody w trakcie zgagi może przynieść pewną ulgą. Ponadto soki warzywne. Zaleca się także herbaty owocowe i ziołowe napary, w szczególności z rumianku. Rumianek doskonale łagodzi stany zapalne, a także działa rozkurczająco. Mięta natomiast może działać drażniąco, więc jej unikamy. Podobnie jak mocnej, ciemnej kawy i herbaty. Obie bowiem powodują wzrost produkcji soku żołądkowego.

Refluks – jakie przyprawy?

Przyprawy to bardzo istotna kwestia, jeśli chodzi o żywienie w refluksie żołądkowo-przełykowym. Wiele spośród nich usprawnia trawienie, jednak wynika to przede wszystkim z pobudzania produkcji soków żołądkowych. Przy refluksie nie jest to pożądane zjawisko. Unikamy zatem pikantnych przypraw, takich jak: chili, ostry pieprz czy kumin i skupiamy się zdecydowanie bardziej na delikatnych ziołach. Ograniczamy także sól. W naszej kuchni na stałe mogą za to zagościć bazylia, oregano, koper włoski i szałwia1,2,3

Zgaga- czego unikać i na co jeszcze zwrócić uwagę w diecie?

Jak już wspomniano na wstępie ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: jakie produkty wywołują zgagę. Jest to kwestia bardzo indywidualna. Niemniej jednak zgaga po jedzeniu jest zwykle jasnym sygnałem, wskazującym na wpływ diet. Poza podstawowymi wskazaniami co do spożywanych pokarmów, warto także zwrócić uwagę na kilka nieco innych aspektów związanych z dietą, a mianowicie:

  • rezygnacja z alkoholu, zwłaszcza czerwonego wina;
  • unikanie słodyczy, w szczególności czekolady
  • ograniczenie produktów o wysokiej zawartości błonnika – choć jego działanie na układ pokarmowy jest korzystne, to w przypadku zgagi zbyt duże ilości błonnika w diecie mogą działać odwrotnie
  • ograniczenie wielkości posiłków – lepiej jeść mniej a częściej, przez co żołądek sprawnie trawi i na bieżąco się trawi
  • spożywanie posiłków o odpowiednich porach – najpóźniej na 2–3 godziny przed pójściem spać – dzięki temu, zanim przyjmiemy pozycję leżącą, żołądek będzie już w dużej mierze opróżniony z pokarmu, co zapobiegnie jego cofaniu do przełyku;
  • z tego samego powodu co powyżej zaleca się rezygnację z poobiednich drzemek.

A czy są produkty, które warto jeść na zgagę, aby zmniejszyć jej objawy? W tym kontekście najczęściej, poza oczywiście mlekiem, wspomina się o migdałach. Wykazano, że włączenie ich do diety może znosić objawy choroby refluksowej żołądka4,5.
Informacje na temat przyczyny powstawania zgagi mają kluczowe znaczenie w procesie jej leczenia. Warto także warto zaopatrzyć się w leki w odpowiednich aptekach, do których należy Esoxx One.

Bibliografia:

  1. https://www.doz.pl/czytelnia/a15087-Dieta_na_zgage__jaka_bedzie_odpowiednia
  2. https://www.doz.pl/czytelnia/a12754-Zywienie_w_chorobie_refluksowej_przelyku__jak_powinna_wygladac_dieta_przy_refluksie_Zalozenia_produkty_dozwolone_jadlospis_i_przepisy
  3. http://www.czytelniamedyczna.pl/1411,rola-zywienia-w-chorobie-refluksowej-zoladkowoprzelykowej.html
  4. https://ptfarm.pl/pub/File/bromatologia_2011/3/298-304.pdf
  5. https://www.researchgate.net/publication/51812701